1 maja, 2014

Co jeść na mieście gdy dbasz o dietę?

 

Co zrobić jeżeli właśnie się odchudzacie, albo chcecie jeść zdrowo, ale nie wyobrażacie sobie rezygnacji z jedzenia na mieście? Zapytaliśmy o to Panią Iwonę Wichę, dietetyka z La Cantina. Co z tej rozmowy wyszło? Przekonajcie się sami.

 

Dziś chyba każdy jest na jakiejś diecie. Nawet jeżeli się nie odchudza ;). Wobec tego trendu nie pozostają obojętni nie tylko producenci jedzenia, lecz także restauracje. Dlatego znajdziemy wśród nich takie bardziej czy mniej fit, eko, slow, raw itp.…

Kawiarnia, restauracja, knajpa, lokal przyjazny matkom z dziećmi, rodzicom z dziećmi, dzieciom, z placem zabaw dla dzieci, zabawkami, zajęciami dla najmłodszych pociech, kawiarnia ze spa

 

  •  Czy to, że w danej knajpie jest drożej zawsze oznacza, że jemy w miejscu, w którym jest zdrowe jedzenie?

Iwona Wicha: Drożej nie zawsze oznacza zdrowiej. Dzisiaj można kupić wiele tanich produktów, ale bardzo dobrej jakości. Trzeba więc wiedzieć jak kupować. Do tego warto czytać etykiety ze składem, warto zwracać uwagę na konserwanty i podejrzanie brzmiące chemiczne nazwy. W przypadku restauracji jest już zupełnie inaczej. Każda ma określone koszty, z których nie da się zejść. Nie da się oszczędzić na czynszu, prądzie czy gazie, ale na jedzeniu owszem. Takie praktyki są niestety powszechne. Klienci powinni mieć świadomość, że jeśli jakieś dane kosztuje 10-12 zł, to raczej produkty, z których zostało ono zrobione są niskiej jakości, a często są wręcz niezdrowe. Dobra jakość kosztuje. My czujemy się odpowiedzialni za zdrowie klienta. Sami jesteśmy konsumentami więc zawsze zadajemy pytanie kucharzom czy sami, by coś zjedli. W efekcie każda nasza potrawa ma gwarancję 100% jakości.

  •  Po czym poznać czy to co dostaliśmy jest świeże?

Każdy z nas lub prawie każdy jest w stanie odróżnić produkt niepierwszej świeżości od tego, który świeżością wręcz onieśmiela. Inna jest barwa, zapach no i smak. Naturalny pomidor smakuje inaczej, niż pomidor szklarniany, a świeża papryka smakuje inaczej niż papryka, która jest już mocno dojrzała. Na szczęście człowiek ma bardzo wrażliwe kubki smakowe, które działają jak supernowoczesny skaner. Poprzez smak jesteśmy w stanie ocenić jakość potraw. Jedzenie nieświeże, mrożone czy odsmażane jest zazwyczaj suche, ma gorszy smak, odsmażane kilkakrotnie jest do tego jeszcze bardzo tłuste.

  • O co pytać w restauracji, by dowiedzieć się czy przygotowywane dania się zdrowe i wartościowe? Po czym to poznać?

Po pierwsze i chyba najważniejsze: dobre restauracje mają certyfikaty. Ich zdobycie nie jest takie łatwe, dlatego niewiele restauracji się o nie ubiega. W Warszawie takie restauracje można policzyć na palcach jednej ręki. Każda certyfikowana restauracja jest odpowiednio oznakowana, by klient miał pewność, że trafił do właściwego miejsca, w którym dba się o jakość, a przede wszystkim, w którym dba się o jego zdrowie. Warto kierować się też reputacją. Rynek jest okrutny, a poczta pantoflowa ma ogromną siłę. 

skandal_bistrobar_sienkiewicza_tasteaffairpl_07

  •  Mówi się, że jedzenie na mieście jest złe – czy to prawda? Jak znaleźć miejsca, w których tak nie jest?

To nie do końca prawda. Jeśli nie znamy zasad kulinarnych, to gotowanie w domu wcale nie musi być zdrowe. W dobrej restauracji, na pewno jedzenie będzie przyrządzone zgodnie ze sztuką, z zachowaniem norm dietetycznych etc. etc. Tego nie będziecie mieli w domu. Gorzej jest z fast foodami, które niby informują nas o ilości kalorii w potrawach, ale tak naprawdę nikogo to nie interesuje. Fast foody mają chwilowo zaspokoić głód, a więc zapychają żołądek. Po chwili znowu robimy się głodni. W restauracji konsument nie spotka się z taką reakcją organizmu. Dostanie tam taką dawkę odżywczych składników, które wystarczą mu na część dnia, dadzą energię i siłę.

  • Jeżeli ktoś jest na diecie redukcyjnej/chciałby schudnąć – czy może wychodzić do restauracji i jeżeli tak, jakie pozycje w menu powinien wybierać? Na co konkretnie trzeba zwracać uwagę, jakich błędów nie popełniać?

Każda dieta musi być skonsultowana z dietetykiem, bo każdy jest inny i każdy ma inne potrzeby. Odchudzanie bez kontroli dietetyka i lekarza jest zabronione, bo można zrobić sobie krzywdę. W przypadku diety redukcyjnej trzeba zwracać uwagę na wszystkie szczegóły. Nie mniej jednak można trzymać się kilku ważnych zasad, aby nie dorzucać do swojej diety zbyt wielu dodatkowych i często pustych kalorii.  Należy więc:

– wybierać potrawy najbardziej świeże: sałatki;

– unikać sosów śmietanowych w potrawach; 

– wybierać ryby, dania z drobiu, wołowiny;

– unikać dań z salami, kiełbasą, mięs smażonych;

– unikać smażonych dań, wybierać dania duszone, gotowane, pieczone; 

– unikać dań gdzie głównym produktem jest ciasto, pizze na grubym cieście, kebaby w bułce itp.;

– nie pić słodzonych napojów, nie słodzić herbaty czy kawy;

– podziękować za deser.

  • Załóżmy, że ktoś, kto jest na diecie redukcyjnej, zostaje zaproszony na wieczór w restauracji ze znajomymi. Do której najpóźniej może coś zjeść/wypić i co? Czy musi zostać w domu lub raczyć się jedynie szklanką wody?

Dieta to nie celibat. Nie trzeba wyrzekać się wszystkiego, bo nie na tym życie polega. Nie zapominajmy, że jedzenie to po seksie największa przyjemność człowieka. Nie należy jej sobie odmawiać. Za to wystarczy jeść z głową. Jeśli wybieramy się na kolację ze znajomymi, to zwróćmy uwagę na to, co jemy i w jakich ilościach. Nie trzeba się wcale przejadać, by się najeść. Nie trzeba jeść łapczywie, skoro można się delektować. Pijmy dużo wody. I jeszcze żelazna zasada. Nie jemy minimum 2,5 – 3 godziny przed snem. O resztę warto zapytać dietetyka, który nas prowadzi.

restauracja Żurawina ul. Żurawia 32/34 - restauracja na randkę, spotkanie, elegancką kolację - blog o restauracjach

W okresie majówki (1-3 maja od godz. 10:00) w La Cantina (pisaliśmy o restauracji TU i TU) odbędą się porady dietetyczne, darmowe, na których będzie można dokonać pomiaru tkanki tłuszczowej i dopytać o nurtujące kwestie a także dowiedzieć się, jakie składniki łączyć ze sobą, by czuć się lepiej.

 

  • Wykop
  • Blip
  • Flaker
  • Pinger
  • Reddit
  • Tumblr
  • Dodaj do ulubionych
  • Drukuj


3 odpowiedzi na “Co jeść na mieście gdy dbasz o dietę?”

  1. ada napisał(a):

    Jedzenie na mieście z dietą, moim zdaniem nie ma nic wspólnego. Ja żeby utrzymać stałą wagę jadam tylko w domu i to posiłki przygotowane na parze. Owszem od czasu do czasu gotuje pod ciśnieniem, ale to są również pełno wartościowe dania.

    • Taste Affair napisał(a):

      ada kompletnie się nie zgadzamy. Moda na zdrowe jedzenie spowodowała, że w wielu miejscach w Warszawie zjesz smaczne, zdrowe, dietetyczne posiłki. My jemy na mieście bardzo często i też utrzymujemy stałą wagę :) Cheat meal w rozsądnych ilościach to żadne zło, nie niweczy efektów. ;)

  2. elka napisał(a):

    Gotowane posiłki na parze są bardzo zdrowe i mają wiele wartości ożywczych. Ja właśnie od 5 miesięcy tak jadam i straciłam już na wadze 6kg. Swoje posiłki gotuję w szybkowarze philipiaka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *